kindertekeningen leren lezen en begrijpen

Recensies

 

Judith: leerkracht Nieuwkomersschool De Globe, Vlaardingen (2022)       

Fanny heeft gewerkt met een meisje uit mijn klas op onze school voor nieuwkomers. Zij worstelde erg met haar gevoelens op meerdere vlakken in haar leven. Door haar kleine woordenschat in het Nederlands was het voor ons lastig om haar hierin te ondersteunen. Het tekenen met Fanny gaf haar inzicht in de relaties met haar familie, vrienden en klasgenoten. Daarnaast kon ze laten zien wat zij belangrijk vindt en wat haar wensen zijn.
Ze voelde zich gehoord en begrepen en kon middels de materialen laten zien wat ze er echt mee bedoelde.  Als afsluiting heeft ze  vol trots haar mooie werk met mij gedeeld.

 

Eline van Essen – de Raad: Leerkracht Nieuwkomersschool de Globe, Vlaardingen (2022)     

Als leerkracht op een school voor nieuwkomers ben ik ontzettend blij dat Fanny met een kind uit mijn klas aan het werk is geweest. Mede door haar vakkundige, vriendelijke manier van handelen is een angstige, introverte jongen gegroeid naar een zelfverzekerde kleuter. Door het gebruiken van de thuistaal, het verhaal van het kind en de interesses van het kind heeft Fanny ervoor gezorgd dat het kind vol trots na elke activiteit kon vertellen over eigen tekeningen aan de klas, aan mij als leerkracht en thuis aan ouders in eigen taal. Ik zag een kind dat graag mee ging en ontzettend betrokken werd en bleef.

Ik zag een verandering in gedrag; van timide naar een kind dat durft.  Ik zag ook een verandering in welbevinden: van verdriet over gemis en het thuisland wegstoppen naar de gevoelens er laten zijn en dit verwerken in tekeningen. Een plek waar een kind wordt gezien en waar naar het kind wordt geluisterd.

 

Vera den Dekker: IB-er Nieuwkomersschool De Globe, Vlaardingen (2022) 

Fanny heeft op onze nieuwkomersschool training op maat gegeven aan twee leerlingen, een kleuter en een middenbouw leerling. Deze leerlingen spreken en begrijpen de Nederlandse taal nog onvoldoende, daardoor wat het creatief bezig zijn voor deze kinderen een heel goede manier om contact te maken en zich te uiten. De kinderen zijn in meerdere sessie bezig geweest om zichzelf te laten zien. Alle tekening- en schilderopdrachten zijn uiteindelijk verzameld en dit vonden de kinderen heel mooi en waardevol. Zij wilden dit allemaal graag delen met anderen. Zij konden op deze manier duidelijk maken hoe zij over dingen denken en wat zij daarbij voelen. Gevoelens die ze nog niet op een andere manier wisten te uiten. Fanny wist heel goed hoe zij deze doelgroep moest benaderen en kon heel goed aansluiten bij de kinderen. Zij heeft hierdoor voor de kinderen soms moeilijke onderwerpen kunnen bespreken wat de kinderen echt heeft geholpen. En doordat deze gesprekken zo mooi visueel te zien waren in de tekening- en schilderopdrachten, kunnen de kinderen hier altijd naar terugkijken. Ze waren heel erg trots en dat was geweldig om te zien!

 

Arianne: Leidinggevende kleinschalige Kinderopvang, Delfgauw (2022)     

Wij, kleinschalig kinderopvang Jeremina hebben gisteravond een ouderavond gehad met het onderwerp Tekenen. De avond werd verzorgd door Joan van der Akker. Zij heeft ons meegenomen in de wereld van tekenen. Tekenen is zoveel meer dan alleen de paar streepjes die op papier worden gezet door het jonge kind. Wij hebben geboeid en nieuwsgierig mogen luisteren en ervaren hoe Joan haar passie voor tekenen met ons heeft weten te delen. Wat een interessante workshop hoe mooi, hoe de ontwikkeling van het kind op papier terug te vinden is en hoe je het kind kunt helpen om bijvoorbeeld meer van zich zelf te laten zien maar ook om het mee te geven voor wat het kind heeft getekend goed is. Dat er geen verwachtingen zijn. Hoe belangrijk dat is dat je dat als medeopvoeder of ouder aan je kind meegeeft. Een tekening heeft vandaag deze betekenis maar morgen kan het wat anders zijn en alles is goed. Maar ook dat het wel belangrijk is om het kind te stimuleren in het tekenen, hoe je dit samen op een ongedwongen manier kunt aanpakken en daar dan beide plezier uithaalt. Want tekenen is een voorbereiding op de schrijfmotoriek maar ook een vorm voor verwerking en uiting van fantasie en creativiteit heel veel wat een kind en natuurlijk wij zelf uit tekenen kunnen halen. Maar ook hoe emoties en Tekenen met elkaar in verband staan. Hoe de emoties in een tekening gezien kunnen worden en je daar middels het tekenen ook weer mee aan de slag kunnen gaan. Daarbij hebben we vanuit de tekeningen van onze eigen kinderen ( leeftijd 2,5 tot 3,5 jaar) kunnen meekijken waar het kind in ontwikkeling is en de uitleg daarbij. Open cirkels dichte cirkels, strepen, spiralen kop poottekeningen… Een kind mogen laten ervaren om een tekenvel vol te kleuren, krassen, krabbelen. Hiermee leert het zichzelf te laten zien maar ook zijn eigen ruimte waar het recht op heeft te mogen innemen. Het was geweldig en de manier waarop Joan haar kennis en het plezier voor tekenen met ons deelde was heel prettig, een rustige en fijne sfeer. Tot slot mochten we zelf ook nog even aan de slag en hoe grappig en bijzonder was het om mee te maken dat het best nog moeilijk, lastig was om iets te tekenen zonder opdracht of zelf als volwassenen een tekenvel helemaal vol krassen…er waren volwassenen bij die dit echt heel lastig vonden…. Kortom een hele leuke informatieve interessante en leerzame workshop dat vraagt naar meer. Joan dank je wel!!